måndag 29 september 2014

Samtalet ska ge kraft till framgång











Vid 19 års ålder fick Linda Hellqvist stroke, nu startar hon en studiecirkel för personer med förvärvad hjärnskada, med namnet Jag kan känna kraft.

Linda vill skapa en miljö där personer med förvärvad hjärnskada har möjlighet att prata om  känslorna kring skadan.
- Jag minns att jag saknade det under rehabiliteringen, visst pratade vi om känslor men fokus låg till största delen på att bli fysiskt bättre.
I studiecirkelns pedagogik har Linda hittat den arena för samtal som hon sökt. Tillsammans formar gruppen innehållet för de åtta träffar som planerats.
- Det är viktigt att de som är med får berätta sin historia, alla ska få utrymme att dela med sig av känslor, tankar och erfarenheter i den mån man vill.
Det som sägs i rummet under träffarna stannar där.

Linda beskriver upplevelsen av att inte vara samma person som innan sin stroke, att vara någon annan, att hitta sig själv på nytt. Ilskan och frustrationen över att det går så sakta att göra saker.
- Omgivningen har svårt att förstå. De ser framsteg och tror att jag ska bli återställd, men det är en permanent skada jag blir inte bra. Hjärntröttheten syns inte utanpå, kroppen vill hänga med kompisar men hjärnan säger nej. Hur hanterar man sina egna och andras förväntningar? Sådant här är svårt att prata om med någon som inte själv har en förvärvad hjärnskada.

Jag kan känna kraft genomförs i samarbete med Hjärnskadeförbundet Hjärnkraft Umeå och ABF Umeåregionen
Camilla Björnehall

Fakta om studiecirkeln Jag kan känna kraft
Start 2 oktober 2014 men gruppen kan fyllas på de första tre gångerna
Tillfällen 8
Lokal Vargen, Storgatan 76 i Umeå
Anmälan skicka ett mejl eller ring till Linda
mumel83@hotmail.com 070 354 04 15
eller till Tobias Janze, ABF Umeåregionen
tobias.janze@abf.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar